French Language Proficiency Test

Student at computer

All course candidates for the French as a Second Language, Part I AQ course must successfully complete an oral and written French language proficiency test as an entrance requirement. The test assures that candidates possess a minimum competency in oral and written French.

Candidates for the French as a Second Language, Part I AQ course may be exempted from the test by submitting to the Office of the Registrar either:

  • Certificate of Bilingualism from Nipissing University; Laurentian University; or from the Federal Government; or
  • a transcript showing proof of graduation from a francophone university having studied in the French language;
  • minimum Level B2 Diploma* (provided upon successful completion of the DELF French proficiency test)

*the DELF B2 level confirms a good knowledge of French and the ability to communicate verbally and in writing covering a wide range of topics within the modern French language.

ONLINE FSL Proficiency Test (Blackboard)

Online registration begins February 21, 2024

Candidates must be successful in the online test for entrance in the FSL, Part I AQ course that is offered online. Students cannot be retested in the same testing period as their first attempt. We encourage candidates to attempt the test before the last testing period, in the event a retest is required.

Candidates must register for the test no later than 5 days prior to attempting the test. No Exceptions.

Testing Dates for our Spring/​Summer 2024 Online Session:

Please note that online registration will be accepted between the dates of February 21 - May 7, 2024.

The French proficiency test for the FSL additional qualification course consists of four components: listening, reading, writing and speaking.

Listening: The listening component consists of a francophone audio recording(s). You will hear the recording(s) twice and respond to multiple-choice questions based on the content of the audio.

Reading: You will read one passage and answer multiple choice and short answer questions.

Writing: You will be presented with a context and asked to respond with 160-180 words that will be marked following the rubric below.

Respect de la consigne Respecte la situation et le type de production demandée. Respecte la consigne de longueur indiquée. 0 0,5 1 1,5 2        
Correction sociolinguistique Peut adapter sa production à lasituation, au destinataire et adopter le niveau d’expression formelle convenant aux circonstances. 0 0,5 1 1,5 2        
Capacité à présenter des faits Peut évoquer avec clarté et précision des faits, des événements ou des situations. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3    
Capacité à argumenter une prise de position Peut développer une argumentation en soulignant de manière appropriée points importants et détails pertinents. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3    
Cohérence et cohésion Peut relier clairement les idéesexprimées sous forme d’un texte fluide et cohérent. Respecte les règles d’usage de la mise en page. La ponctuation est relativement exacte mais peut subir l’influence de la langue maternelle. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4
Compétence lexicale /orthographe lexicale
Étendue du vocabulaire Peut utiliser une gamme assez étendue de vocabulaire en dépit de lacunes lexicales ponctuelles entraînant l’usage de périphrases. 0 0,5 1 1,5 2        
Maîtrise du vocabulaire Peut utiliser un vocabulaire généralement approprié bien que des confusions et le choix de mots incorrect se produisent 0 0,5 1 1,5 2        
Maîtrise de l’orthographe 0 0,5 1            
Compétence grammaticale/orthographe grammaticale
Choix des formes À un bon contrôle grammatical. Des erreurs non systématiques peuvent encore se produire sans conduire à des malentendus. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4
Degré d’élaboration des phrases Peut utiliser de manière appropriée des constructions variées. 0 0,5 1 1,5 2        

Speaking: upon completion of the first three sections of the online test, candidates click to the test's final section where they will see three topics; candidates will choose one topic and will have a maximum of 15 minutes to prepare a 4-5 minute oral presentation which speaks to the chosen theme, ensuring that only limited notes and no scripts are used. The test facilitator will then telephone the candidate, listen to the presentation, and will follow up with related questions in order to engage in a spontaneous interaction. The oral portion will be graded according to the rubric below.

Grille d’évaluation pour l’oral
Partie A
Peut confirme​r et nuancer ses idées et ses opinions 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3
Peut défendre sa position 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3
Partie B
Peut confirmer et nuancer ses idées et ses opinions 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3
Peut défend​re sa position 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3
Pour l’ensemble
Lexique (étendue et maîtrise) Possède une bonne variété de vocabulaire pour varier sa formulation et éviter des répétitions ; le vocabulaire est précis mais des lacunes et des confusions subsistent. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4    
Morphosyntaxe A un bon contrôle grammatical, malgré de petites fautes syntaxiques. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5
Maîtrise du système phonologique A acquis une prononciation et une intonation claires et naturelles. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3        

The passing mark is 70% on the oral component and 70% on the written component (combination of all three sections.) Candidates who fail the test are allowed to retake the component(s) that they failed once within the year of their first attempt.

Please note if a candidate fails the written component, all three sections, LISTENING, READING, and WRITING must be retaken. If candidates pass the test but do not enroll in courses immediately, their test results will be valid for one calendar year. Students cannot be retested in the same testing period as the first attempt. Results will be sent to the email address you have provided.

A non-refundable fee of $80 will be charged for both the initial test and the retest. This fee must be paid upon registration in the test.

Test registration and payment must be finalized 5 days prior to the test date chosen.